Dag 19 - van Daugavpils naar Marijampole

5 september 2023 - Marijampole, Litouwen

Na het ontbijt rijden we naar het Etnokosmologisch museum wat gaat over het heelal en de ruimtereizen. Dit is eigenlijk alleen voor groepen, maar voor ons werd er een voorlichter bij geroepen die een korte uitleg gaf. Het gave was dat er een hoog observatorium is die uitzicht biedt over het hele gebied.

Vanaf hier rijden we naar openluchtmuseum Centrum van Europa. Hier is het geografische midden van Europa berekend. Ter ere hiervan zijn er diverse kunstzinnige objecten neergezet. We lopen een ronde door het park wat 55 ha bos beslaat.

Als laatste stop gaan we naar Kernavės waar een oud archeologische opgraving is die op de UNESCO erfgoedlijst staat. Dit is een archeologische opgraving met diverse heuvels erbij die vroeger fungeerde als fort heuvels om aanvallen vanaf de rivier af te slaan. Hier lopen we een rondje door het park. Dit is de laatste halte van onze rondreis door de Baltische Staten.

Om richting hotel te gaan besluiten we even kort bij te laden in Kaunas (de eerste supercharger die we bezochten in Lithouwen) helaas is ie nog steeds langzaam. We hebben ondertussen een hotel in Marijampole geboekt. We komen daar iets na 18:00 uur aan en checken in. We kleden ons om want hier is het al 26 graden en we zetten de auto aan een gratis snellader en gaan zelf even de stad in en wat eten. De auto was bijna leeg en moest ruim een uur laden dus tijd genoeg om wat te eten. Daarna naar het hotel, want morgen rijden we naar Gdansk in Noord-Polen en dat is een rit van ongeveer 6 uur.

1. Marcuspieter:
    5 september 2023
    Ik heb het verslag weer gelezen tussen het repeteren door, dus nu richting huis, in een stuk of moet je nog meer bezichtigen doe voorzichtig want er zitten vele gekken op de weg gr
  2. Pa en ma:
    5 september 2023
    We hebben er weer van genoten van al jullie
    Foto's en verhalen erg mooi was jullie vakantie weer.
    Goede terugreis. 👍❤
  3. Aria vd Stelt:
    5 september 2023
    Jullie verhalen en foto’s zijn mooi,ik geniet ervan het is iets waar wij nooit zouden komen.
    Nu een veilige reis terug naar huis.