Dag 21 - Gdansk ontdekken

7 september 2023 - Gdansk, Polen

Vandaag gaan we de stad in om een wandelroute te volgen. Maar we komen er al snel achter dat we al veel gisteren hebben gezien. Vanuit Gdansk kan je met een oude boot naar het schiereiland Westerplatte varen wat ligt aan de Oostzee. Dit is een tocht van ongeveer 80 minuten heen en weer, waarbij je er in Westerplatte ervan af kan. Van 1926 tot 1939 was in Westerplatte een Pools militair depot gelegen in de haven van de Vrije Stad Danzig. Wij kiezen ervoor om alleen heen en weer te varen.

Bij terugkomst lopen we richting het Wereldoorlog museum, wat gaat over de twee wereldoorlogen van Europa en dan in het bijzonder de positie van Polen. Erg indrukwekkend met beelden en foto’s van de gruwelijkheden tijdens de oorlogen. Dit bezoek drukt je weer op de feiten en gevolgen van een oorlog. In dit museum kan je makkelijk twee tot drie uur rondlopen en beelden bekijken die er van de twee wereldoorlogen bestaan.

Na dit bezoek lopen we door de stad en gaan even naar het hotel om ons op te frissen en iets met lange mouwen te halen voor vanavond. Daarna gaan we terug naar de stad.

Waar gaan we eten? Dat begint wel een beetje de vraag te worden na zo’n drie weken uit eten. Uiteindelijk kiezen we voor een Italiaan met een hele uitgebreide kaart en een lange rij (gelukkig zijn we nr. 2) maar na ons groeit de rij al snel tot 5 stellen. Maar goede recensies dat werkt. Na het eten gaan we naar het hotel en onze meeste spullen inpakken, want morgen vangt de echte reis naar huis aan. Het is inclusief laden zo’n 12 uur rijden, dus we gaan kijken of we het in 1x doen of toch  ergens in Duitsland overnachten.

1. Marcuspieter:
    7 september 2023
    Laatste loodjes denk er om ,je hoef het niet zelf te doen, goede res terug
  2. Adrie en Leny:
    7 september 2023
    We hebben genoten van jullie reis, wat hebben we veel gezien en gelezen. We wensen jullie een goede terug reis naar Dordrecht.
  3. Arian:
    Wel thuis allemaal
  4. Sjaak:
    7 september 2023
    Super, om jullie weer te hebben mogen volgen!
  5. Carla Huijser:
    8 september 2023