Dag 20 - van Marijampole (Litouwen) naar Gdansk (Polen)

6 september 2023 - Gdansk, Polen

Vandaag rijden we na het ontbijt weg en ons doel is Gdansk in Noord-Polen. Het is wat lastig met laadpunten, maar we denken dat we het hebben gevonden met een bepaalde app namelijk ORLEN. De rit zal ongeveer zo’n 6 uur gaan duren met 1x laden tussendoor. En het voordeel is dat we er een uurtje bij krijgen als we Polen in gaan. We rijden om 8:40 uur weg bij het hotel en om 8:30 uur (Poolse tijd) gaan we Polen in. Dus de eerste 50 minuten hebben we al terug verdiend.

We hebben 1x geladen in Mragowo, maar dit ging niet echt vlekkeloos (de lader stopt elke zoveel minuten) maar na 3x aanzetten hebben we er dik 160 km bij dus we gaan verder.

We zouden Gdansk wel halen maar met zo weinig km over dat we nog even snel een korte stop maken bij een lader langs de snelweg zo’n 80km voor Gdansk. We laden een paar minuutjes bij en eten een klein broodje, vervolgens rijden we naar Gdansk.

We zijn om 14:00 uur in de buurt van het hotel en zetten de auto voor de laatste keer aan de lader voor vandaag en laden hem daar helemaal vol voor de echte terugreis naar Nederland. Wij lopen in de tijd dat de auto laad (ruim één uur) alvast richting stad voor eerste indruk.

Na het laden rijden we naar het hotel en checken in. Nadat we zijn geïnstalleerd gaan we de stad in. Hier in Gdansk is het 25 graden en zonnig. We gaan eerst maar eens een drankje doen aan het water, heerlijk zo nog met de zon. Daarna lopen we door de oude deel van de stad en dwalen een beetje door de straten. Gdansk is heel toeristisch, zelfs nu nog, maar ook heel leuk. Mooie oude gebouwen die opgeknapt zijn maken het een leuke en gezellige stad om doorheen te wandelen en waar altijd wel iets te zien is. Morgen gaan we even goed rondlopen, maar we eindigen de avond op een traditioneel terras die Piecuchy en Lepiochy op de kaart hebben staan. Dit zijn traditionele hapjes die je als hoofdgerecht kan eten. Het zijn een soort dumplings gevuld met vlees of groente. Daarna lopen we weer richting hotel waar we nog een drankje doen en dan naar de kamer gaan. Morgen lekker op het gemak de stad in.

1. Marcuspieter:
    6 september 2023
    Mooi maar van Polen naar huis dat zijn ooknog aardig wat km zeker ,wanneer wil je thuis zijn gr
  2. Tesla2Baltische Staten:
    7 september 2023
    Het is nog ongeveer 1200 km vanaf hier. We willen vrijdag of anders zaterdag thuis zijn