Dag 11 - van Riga naar Cēsis

28 augustus 2023 - Cesis, Letland

Vandaag gaan we weer verder Letland in. Na het ontbijt gaan de spullen weer in de auto en gaan we richting het Etnografisch openluchtmuseum. In dit openluchtmuseum (de grootste van Europa) kan je aan 118 gebouwen uit de vier provincies van Letland zien hoe de mensen vroeger leefde. Helaas regent het best aardig, maar we maken toch een rondje door het park. Wat opvalt is dat de mensen van vroeger een stuk kleiner waren dan wij nu.

Na dit park gaan we naar het kasteel van Siguldas waar een nieuw kasteel gebouwd is voor het oude kasteel. Na dit kasteel gaan we naar de grot van Gutman (de goede man).

Vlakbij is het kasteel Turaida, een gereconstrueerd middeleeuws kasteel. Dit kasteel, dat oorspronkelijk in 1214 werd gebouwd, werd in de 14e en 15e eeuw uitgebreid, maar na een brand in 1776 werd het verlaten en verviel het tot een ruïne. Je kan hier in de enige overgebleven toren helemaal omhoog naar de top.

Vervolgens rijden we naar het landhuis van Krimulda waar we omheen lopen en gelijk lunchen bij café Milly.

Daarna rijden we naar Līgatne waar het fenomeen bestaat van keldergrotten gemaakt door de arbeiders van de papierfabriek die hier vroeger was. De kelders worden nog steeds gebruikt door de bewoners van het dorp. We rijden verder via een onverharde weg naar de Zvārtes-rots. Deze rots ligt op de Amata Trail, een wandelroute van 12 kilometer die langs de idyllische Amata- rivier slingert. Deze trail lopen we overigens niet, want het is al ongeveer 17:00 uur in de middag en we moeten nog een stukje naar Cēsis. Na het bezoek aan de Zvārtes rots rijden we het onverharde pad verder uit en de laatste 12 km gaan gelukkig weer over het asfalt. Rond 18:30 uur checken we in bij het hotel. Een leuk hotelletje met een aparte kamer. Niet groot, maar wel sfeervol. Na ons geïnstalleerd te hebben gaan we ons opfrissen.

Ook de auto moet aan de oplader, want morgen gaan we weer een stuk rijden met als einddoel Estland, het derde Baltische land wat we gaan aandoen op deze vakantie. We besluiten dat ik ga douchen en dan half uurtje bij de lader ga staan in plaats van neerzetten en dan heen en weer lopen. Kan ik gelijk de route van morgen erin zetten. En nog even kijken welke laadapp het beste werkt voor Estland. Silvia gaat na mij douchen en als ik terug ben gaan we eten bij Mango Sky Lounge restaurant (boven in het concertgebouw) op de 6e etage. Heerlijk gegeten en de zon onder zien gaan. Na het eten lopen we een klein rondje en gaan naar het hotel terug en op tijd naar bed, want morgen weer een mooie lange dag.

1. Marcuspieter:
    28 augustus 2023
    Dank je wel ,hoeveel dagen hebben jullie nog,groetjes
  2. Tesla2Baltische Staten:
    28 augustus 2023
    Ome Marcus, een beetje variabel maar maximaal nog 13 dagen, maar denk nog zo’n 11 of 12 dagen.