Dag 6 - van Kaunas naar Klaipėda

23 augustus 2023 - Klaipeda, Litouwen

Vanmorgen doen we ontbijt in het hotel. Na het ontbijt checken we uit en rijden naar onze eerste stop het Kasteel van Raudoné. Hier lopen we een rondje door de tuin en om het kasteel. Het is een kasteel zoals ook kinderen die tekenen. Na een bakkie koffie rijden we verder richting de heuvel met kruizen.

Na ruim 1,5 uur rijden komen we aan bij de heuvel. We parkeren de auto en lopen onder de poort door richting de heuvel met kruizen. Alleen al het erheen lopen richting de heuvel is indrukwekkend. Er staan zoveel kruizen dat is niet voor te stellen en als je de trap op loopt zie je er nog veel meer. Na zo’n uurtje rondlopen gaan we terug naar het voorliggende stadje en gaan daar laden aan de snellader voor zo’n 40 minuten om helemaal vol te raken. Dit om te zorgen dat we voldoende hebben om tot in Klaipėda te komen.

Maar voor we naar Klaipėda rijden eerst een tussenstop bij het Koude Oorlog-museum. Dit museum ligt in het hart van het nationaal park Žemaitija op het terrein van een voormalige Sovjet-raketbasis. Die basis werd, zonder dat de meeste Litouwers het wisten, gebouwd in de jaren 1960 en had de vuurkracht om immense verwoestingen aan te richten in heel Europa. Het terrein speelde mogelijk een rol in de Cubaanse Raketcrisis. Je kan hier rondkijken in voormalige ondergrondse bunkers. Dit bezoek is echt indrukwekkend en vooral de schacht van 25 meter diep waar de raketten met een bereik van 2000 km in opgesteld stonden. Je wordt met de neus op de feiten gedrukt dat het in de jaren 60 en 70 echt anders had kunnen zijn als iemand de opdracht had gegeven voor het afschieten van de raketten.

Na het bezoek aan de Koude oorlog-museum gaan we door richting Klaipėda. Hier blijven we twee nachten, want morgen gaan we het schiereiland de Koerse Schoorwal op. Dit is een eiland voor de kust bij Klaipeda.

In Klaipėda aangekomen zoeken we nog een snellader op om de accu vol te zetten, zodat we morgen het schiereiland makkelijk op kunnen. Nadat we volgeladen zijn rijden we door naar het hotel. Het was een dag met ruim 400 km rijden en interessante bezoeken. Na ons opgefrist te hebben gaan we op zoek naar een restaurant.

We lopen een paar honderd meter en dan vinden we restaurant Monai. Van buiten niet heel bijzonder, maar de recensies op Google en TripAdvisor beloven wel wat. We vinden eerst dat we misschien wat ‘underdressed’ zijn met onze korte broek en t-shirt, maar gelukkig zitten er meer mensen zo bij binnen. We bestellen een drankje, een tonijnrolletje en eendengebakje als vooraf en als hoofdgerecht neem ik eend en Silvia de zeebaars. De bereiding, manier van opdienen en de smaak is echt heerlijk te noemen. Daarna nog een toetje en het feest is compleet. Tis niet heel goedkoop, maar af en toe moet je jezelf toch verwennen. (Tip, kijk niet de foto’s als je nog moet eten :-)

Als we klaar zijn met eten lopen we naar het water en dan via het kasteel van Klaipeda naar het hotel terug. Het was een lange maar ook mooie dag.

1. Arian:
    23 augustus 2023
    Wat een intense ervaring om in zo’n nucleaire bunker te lopen en beseffend dat dit goed beschreven ondenkbaar zou zijn als de “Glasnost” nooit was gebeurd met het uiteenvallen van de Sovjetrepublieken in de tachtiger jaren. Ik herinner mij nog de beelden van de muur in Duitsland met al die honderdduizenden die samen gekomen waren vanwege de hereniging. Op en top geschiedenis.