Dag 8 - van Kaiplėda (Litouwen) naar Ventspils (Letland)

25 augustus 2023 - Ventspils, Letland

We beginnen op tijd met het ontbijt, daarna rijden we naar onze eerste stop net buiten Klaipėda. Dit is Memel-Nord, een artillerie opstelling tegen de Duitsers. Helaas is dit alleen in het weekend open voor bezichtigingen binnen in de bunker. Maar er omheen lopen is ook indrukwekkend.

Hierna rijden we door naar Palanga een kustplaats met een historie. Dit stadje wordt geassocieerd met de legende van Birute, een jonge vrouw die in Palanga ceremoniële vuren verzorgde bij een eeuwenoud heiligdom. Ze was zo knap dat de Groothertog van Litouwen, Kęstutis, haar ten huwelijk wilde vragen. Birute stemde echter niet toe omdat ze de goden beloofd had maagd te blijven zolang ze leefde. Kęstutis nam haar met geweld mee en bracht haar naar zijn hoofdstad Trakai. Hij werd later vermoord en Birute keerde terug naar Palanga, waar ze tot haar laatste adem de vuren in het heiligdom bewaakte. Er wordt gezegd dat ze begraven ligt in de heuvel die nu naar haar is genoemd. Het is nog vroeg en dus is er nog niet veel open. We rijden een rondje door de stad en gaan daarna door naar Liepāja.

In Liepāja lopen we een rondje en nemen een step naar de stad om een bakkie koffie te nemen. Daarna lopen we via het strand terug naar de auto.

We rijden door naar Kaldiga waar we de auto parkeren en aan de lader zetten. Daarna lopen we de stad in richting de watervallen. Bij de watervallen zit een restaurantje waar we lunchen. Daarna gaan we de waterval bekijken. Langs de rivieren de Venta en de Alekšupīte kan je de Venta-waterval zien, de breedste waterval van Europa. In het voorjaar kan je zelfs vissen zien "vliegen" langs de rand van de waterval. Veel legenden en historische gebeurtenissen zijn met deze waterval verbonden. De oude bakstenen brug over de Venta werd in 1874 gebouwd. Het is de langste brug van dit type in Europa. Een andere waterval, de Alekšupīte-waterval, werd even verderop in de 17e eeuw aangelegd om de eerste papiermolen in de omgeving te doen werken. De waterval bevindt zich naast het oude molengebouw.

Ondertussen hebben we een regenbuitje gehad. De eerste op deze vakantie. Na het bekijken van de waterval lopen we nog door het centrum heen met mooie oude gebouwen.

Vandaar rijden we in 45 minuten naar Ventspils waar we de nacht doorbrengen. We eten bij een Italiaan in de buurt.

Morgen gaan we via een route langs de kust naar Riga de hoofdstad van Letland.

1. Marcuspieter:
    25 augustus 2023
    Ik vind het knap hoe dat je alles opgezocht krijg ,zoek je het zelf op of heb je een reisgids bij je daar je het in op kan zoeken .gr Marcus&Liesbeth
  2. Tesla2Baltische Staten:
    25 augustus 2023
    Hi ome Marcus, we hebben ook een reisboekje bij ons met een route die we grotendeels proberen te volgen, maar wel met onze eigen invulling van de uitjes. Maar soms krijg je ook meer informatie op de locatie. En Google doet ook een hoop. Zonder internet op de telefoon is dit soort reizen niet meer te doen. Ook om de laadpunten te vinden en aan te zetten is internet onmisbaar.
  3. Marcuspieter:
    26 augustus 2023