Dag 9 - van Ventspils naar Riga

26 augustus 2023 - Riga, Letland

Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken uit ons hotel. Er was geen ontbijt mogelijk, dus we hadden een leuk ontbijttentje gevonden op een camping. Na een rit van zo’n 40 minuten (deels onverhard) kwamen we aan. En bleek dat het vooral voor de campinggasten was en dat je een dag van tevoren moest aangeven wat je wilde hebben. Dus we rijden verder.

We komen langs radiotelescoop Irbene. Hier mogen we het terrein niet op, maar we worden door verwezen naar een plek vanaf de openbare weg waar een telescoop zichtbaar is. De radiotelescopen Irbene werden in de jaren 1970 opgericht en waren geheim tot na 1993, toen Letland zijn onafhankelijkheid terugkreeg. Aangenomen wordt dat de installatie tijdens de Koude Oorlog door de KGB werd gebruikt om de communicatie tussen Europa en de Verenigde Staten af te luisteren. Na de terugtrekking van het Sovjetleger in 1994 werden de telescopen overgenomen door de Letse Academie van Wetenschappen.

Na dit bezoek rijden we door het nationaal park Slïtere heen op weg naar kaap Kolka waar de golf van Riga en de Oostzee samen komen met zicht op de vuurtoren van Slïtere op de Blauwe heuvels. Als je op het puntje staat van kaap Kolka dan zie je ook echt de twee zeeën tegen elkaar aanbotsen (zie video). Na dit fenomeen rijden we door naar een dorp waar we ‘eindelijk’ gaan ontbijten. Vanaf de ontbijtlocatie rijden we door naar het Kemeri Bog Trail dit is een wandelpad op houten balken door het moeras heen. Deze tocht is 3,5 km op houten balken en in totaal zo’n 5 km lang vanaf de parkeerplaats. Onderweg hebben we wel wat spetters, maar gelukkig hebben we ook ons regenjasje bij ons.

Na de wandeling gaan we door naar Jūrmala.  Jūrmala is bekend om zijn lange zandstrand, de art- nouveauvilla’s die de waterlijn bewaken en de sanatoria uit het Sovjet-tijdperk. Het regent nog steeds dus we kiezen ervoor om alleen even te laden in Jūrmala en dan naar Riga door te rijden.

Op weg naar Riga besluiten we om wel langs de supercharger van Tesla te rijden. Niet om te laden, maar om te zien waar die is. Bij de supercharger is een heel groot winkelcentrum waar we een rondje lopen. Daarna rijden we door de stad Riga naar ons hotel die net aan de overkant van het water van de oude stad ligt. Hier checken we in en we besluiten om vanavond op het dakterras van het hotel te gaan eten. Dit dakterras heeft uitzicht op de rivier en de oude stad.

Ondanks de voorspellingen van slecht weer lijkt het zelfs op klaren met de zon op de stad als gevolg. Morgen gaan we de stad Riga ontdekken en voor morgen geven ze mooi weer aan qua zon en temperatuur.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl