Dag 1 - van Dordrecht naar Polen

18 augustus 2023 - Poznan, Polen

Het was zo spannend vandaag dat we al rond 5 uur wakker waren. Dus om 5:38 uur rijden we van het pad af. Op naar de Baltics.

Onze eerste stop is Bissendorf (D) waar we 3 uur na vertrek aankomen. Met ruim 427 km actieradius vertrokken en met zo’n 55 km aangekomen. We hebben de eerste 291 km erop zitten. Na 20 minuten laden kunnen we door en de volgende stop is Supercharger Irxleben. We zijn hiervoor ongeveer 2,5 uur onderweg.

Na Irxleben gaan we richting de giga factory van Tesla in Berlijn. Hier is ook een supercharger, maar die lijkt nog niet actief volgens de navigatie en diverse app’s.

Bij de giga factory is het een drukte van belang met werknemers die komen en gaan. En buiten wordt nog hard gewerkt aan de terreinen en parkeerplaats. Helaas lijkt de supercharger wel af, maar is nog niet open. Na een rondje lopen gaan we verder richting Polen. Aangezien er ten oosten van Berlijn er bijna geen superchargers zijn gaan we, om Poznań te halen, net over de grens in Polen bij een Ionity oplaadstation laden. Omdat we nog niet weten hoe het in Poznań gaat besluiten we om hier even aardig vol te laden, zodat we genoeg hebben om in Poznań een goed laadpunt te zoeken. Vanaf hier is het nog 2 uur rijden.

Na een kleine 40 minuten laden en gelijk wat eten gaan we rond 15 uur verder richting Poznań waar we net voor 17 uur aankomen. Hiermee hebben we er 11,5 uur over gedaan incl kleine uitstap naar Tesla Giga Factory.

Het hotel Radisson Park Inn Poznań, wat we gekozen hebben om te overnachten, zit midden in de stad en heeft een laadpaal in zijn parkeerkelder. Hier hebben we de auto neergezet en aangesloten. De eerste laadtag werkte niet, mijn standaard laadpas werkt ook niet, maar ik heb gelukkig ook nog een tag van Plugsurfing en die activeert de laadpaal. Anders konden we ook een app downloaden en hem daarmee aanzetten, maar dat is nu niet nodig.

Nadat we zijn ingecheckt en gedoucht gaan we de stad Poznań in. Het is hier momenteel 30 graden met een zonnetje dus lekker warm.

We hebben eerst een rondje door het centrum gelopen. Ook even de Parijse kerk van Poznań ingelopen, blijft altijd wel mooi die verschillende kerken in alle landen. Daarna nog een rondje over de legendarische stadsplein die al bijna 2 jaar in verbouwing is. Uiteindelijk via een zijstraat op het terras van restaurant Republika Róz beland. Hier hebben we een soort zalmsalade en koude-rode-bieten-met-yoghurt-soep op als voorgerecht en daarna als hoofdgerecht geroosterde kip en pulled duck (eend) als hoofdgerecht. Heerlijk en vooral die koude soep vooraf is echt heerlijk als het 30 graden is. Na het eten zijn we naar de wijk Sródka gelopen waar een bekende 3D-tekening op de muur staat. Op de terugweg bij het stadstrand op het dakterras beland. Heerlijke dag achter de rug en al met al een mooie afstand afgelegd op weg naar ons ‘officiële’ beginpunt in Lithouwen.

Morgen gaan we daarom door richting het oosten. We gaan richting Warschau en waarschijnlijk verder, nog meer richting Lithouwen. We zien wel wat de dag ons morgen brengt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl