Dag 13 - van Pärnu naar West-Estse Archipel

30 augustus 2023 - Kuressaare, Estland

Na het ontbijt in het hotel gaan we rijden. Het is echt serieus slecht weer vanmorgen met heftige regenbuien, maar we gaan toch rijden want het zou beter worden in de loop van de dag. We rijden naar Virtsu waar de veerboot ons in 27 minuten naar de overkant brengt. De rit van het hotel naar Virtsu duurt ongeveer 1 uur.

Rond 11:15 komen we aan op het eiland Muhu. Muhu, ook bekend als Muhumaa (maan in het Zweeds). Wij gaan dus met de veerboot vanuit Virtsu naar Muhu. Maar in de winter is er een ijsweg die het eiland verbindt met het vasteland. Een verhoogde weg verbindt Muhu dan weer met het naburige eiland Saaremaa. Muhu kan trots zijn op de enige nog functionerende traditionele windmolens van het land. Op weg naar de grootste stad rijden we langs een van de windmolens. Ze zien er net zo uit als op Öland (Zweden). In de grootste stad Kuressaare, waar we lunchen besluiten we om hier te blijven slapen. We boeken een Spa hotel en rijden na de lunch nog naar de kliffen van Panga en dan via de meteoorkrater van Kaali weer naar Kuressaare waar we ook nog een bezoek brengen aan het kasteel.

Daarna checken we in bij het hotel en gaan nog genieten van de sauna’s en bubbelbaden. Het was vanmiddag gelukkig een poosje droog toen we alle activiteiten hebben gedaan. We besluiten om lekker in het hotel te blijven eten. We hebben heerlijk gegeten.

Morgen gaan we met de veerboot van Triigi naar Sõru. Sõru ligt op het eiland Hiiumaa (dit is het noordelijkste eiland). De veerboot vaart maar 2x heen en weer op een dag. Dus we moeten morgen om 9:30 aan boord. Het is vanaf het hotel 40 minuten rijden, dus we moeten rond 8:30 uur in de auto zitten. Vanaf 7:30 uur kunnen we ontbijten. Dus strak schema morgen, dit is voor het eerst deze vakantie dat we rekening met iets moeten houden.

Over het eiland Hiiumaa zullen we een rondje rijden en daarna de veerboot nemen van Heltermaa naar Rohuküla op het vaste land. Vanaf het vasteland moeten we kijken wat we gaan doen. Of we rijden naar Tallinn (hoofdstad van Estland) of slapen nog ergens onderweg. Maar dat zien we morgen wel weer.

1. Aria vd Stelt:
    30 augustus 2023
    Blijf jullie volgen,goede reis verder.
  2. Marcuspieter:
    30 augustus 2023
    Het is hier ook allemaal buien met het weekend word het beter,dat komt goed uit want wij moeten zingen een zondag in Rotterdam ,op de wereldhavendagen gr maar weer.