Dag 14 - van Saaremaa via Hiiumaa naar vasteland tot aan Tallinn

31 augustus 2023 - Tallinn, Estland

Na vroeg ontbijten zitten we om 8:30 uur in de auto richting de haven van Triigi voor de veerboot van 9:30 uur. Onderweg spotten we nog vijf oude windmolens bij elkaar (een soort Kinderdijk). De boot is er op tijd, dus op naar eiland Hiiumaa.

Na een uur varen zijn we aan de overkant aangekomen. Omdat er op dit eiland maar twee snelladers zijn en beide aan de zuidkant van het eiland, gaan we eerst even bijladen zodat we het eiland kunnen overrijden en naar de het vasteland kunnen. We laden ongeveer 30 minuutjes en vermaken ons ondertussen in de COOP van het dorpje en daarnaast werken we onze reisblogs bij.

Vanaf de lader rijden we naar de markante vuurtoren aan de westzijde van het eiland in Köpu. Ik klim alleen naar boven, want het is best een stijle trap met hoge treden en Silvia ziet dat niet zitten. Vanaf boven heb je uitzicht op de zee aan beide kanten van het schiereiland.

Na de bezichtiging rijden we via de noordelijke route over het eiland naar de veerboot die ons naar het vasteland zal brengen. We hebben geen tickets voor die boot gekocht, want we weten nog niet hoe laat we aankomen en welke boot we meegaan. Bij vertrek bij de vuurtoren staat de navigatie op aankomsttijd 12:59 uur en de boot vertrekt om 13:00 uur, dus dat wordt spannend. Gelukkig komen we uiteindelijk om 12:56 uur aan bij het loket. We betalen voor de overtocht en we mogen mee aan boord. Na 1:15 uur varen komen we aan in Rohucula. Van hier rijden we via Haapsalu richting Tallinn. We kijken wel hoever we komen vandaag.

Door het halen van de boot van 13:00 uur hebben we wel nog aardig de tijd vanmiddag. In Haapsalu gaan we ook weer uurtje laden, want vanmorgen hebben we alleen even geladen om over het eiland te kunnen rijden, dus we wisten dat we hier in Haapsalu ook nog even moesten laden. Op weg naar de lader in Haapsalu reden we langs een gaaf treinstation (later bleek het een spoorwegmuseum te zijn). Naar dit station zijn we gelopen en zie de foto’s voor het resultaat.

Van hier zijn we doorgereden met als eindbestemming Tallinn (hoofdstad van Estland), maar voor we daar aankomen stoppen we eerst nog bij de Russische begraafplaats van piloten in Ämari. Best indrukwekkend zeker met de staartstukken op hun graf. Het ligt in de bossen verscholen, wat het nog iets dramatischer maakt.

Een klein stukje verderop vinden we de Keili watervallen die de twee na grootste zijn van Estland. Deze waterval ligt in een schitterend park.

Als laatste, voor we de stad Tallinn inrijden, stoppen we bij het park Glehn. De meeste bezoekers (en wij dus ook) komen hier om de impressionante beeldhouwwerken te zien die over het park verspreid staan. De bekendste beelden zijn die van een grote krokodil en van een duivelachtige gehoornde man die eigenlijk Kalevipoeg heet, een mythische held uit de Estse folklore. Er staat ook een kleine uitkijktoren in het bos.

Vanaf hier rijden we naar het hotel waar we 3 nachten blijven slapen, zodat we twee hele dagen in Tallinn hebben. De route leidt ons om het centrum heen. Ons hotel ligt buiten het centrum, maar wel vlakbij het strand.

Het was vandaag een lange en drukke dag die om 8:30 uur begon richting de eerste veerboot en om 18:30 uur eindigde in het hotel.

Na het inchecken gaan we opfrissen en op zoek naar eten. Die vinden we in restaurant Võru, wat een heel huiselijk karakter heeft en lekkere dingen op de kaart. Daarna gaan we terug naar hotel en slapen, want morgen, zoals gemeld, gaan we Tallinn in. Tallinn is ook het noordelijkste punt van onze rondreis.