Dag 15 - Tallinn (stadswandeling) ontdekken

1 september 2023 - Tallinn, Estland

We ontbijten in het hotel en stappen daarna op de lijnbus richting centrum van Tallinn. Door alle werkzaamheden in de stad duurt dit zo’n 20 minuten. We lopen dan naar het stadshuis waar de wandeling begint die in ons reisboekje staat.

Het stadshuis is gebouwd in de 13e eeuw en daarmee het oudste stadhuis van alle Baltische Staten. Vanaf het stadshuis lopen we naar de Sint-Nicolaaskerk die ook een museum herbergt en vervolgens lopen we naar het vrijheidsplein met het vrijheidskruis en de Sint-Janskerk.

Vandaag is het 1 september en dan beginnen de scholen in Estland. Wij zijn toevallig iets voor 12:00 uur op het vrijheidsplein en op dat moment begint in de Sint-Janskerk een dienst ter ere van het nieuwe schooljaar. Alle leerlingen zijn van één school, maar wel alle klassen. De koster nodigt ons uit om binnen te kijken en legt het een en ander uit aan ons. De dienst duurt maar zo’n 20 minuten, maar is wel mooi om mee te maken.

De volgende stop is de museum Kiek in de Kök (kijkje in de keuken). Dit is een deel van de vestingwal met een viertal torens waar je in kan gaan en uitzicht over de stad heb. Vanuit de hoogste toren kijk je het beste uit over de stad. Na het bezoek aan de torens kan je ook de ondergrondse gangen in. Ze zeggen 300 meter lang, maar het voelt langer. Je ziet daar wat er vanaf de 13e eeuw is gebeurd met deze gangen. Ook wat er gebeurde in de oorlogen die er geweest zijn. Heel indrukwekkend. Bij elkaar zijn we 1,5 uur hier binnen geweest.

Om de hoek ligt de Russisch-orthodoxe Alexander Nevski-kathedraal. De grootste en kleurrijke kathedraal in Tallinn. Op hetzelfde plein is het parlementsgebouw te vinden. Na 100 meter staat het Sint-Mariakathedraal die echt heel bijzonder is van binnen. Er hangen heel veel schilden aan de muur.

Op 5 minuten lopen is het uitzichtpunt Patkuli-uitkijkplatform die over de stad richting de zee kijkt. Na van het uitzicht genoten te hebben gaan we met de trappen naar beneden (gelukkig niet omhoog). Beneden aangekomen lopen we door de beneden stad richting de Sint-Olafkerk. Die is echt heel hoog van binnen.

Op weg naar de volgende bestemming besluiten we om wat te lunchen. Het is ondertussen ook al na 15:00 uur. Na de lunch lopen we naar het huis van de Zwarte Koppen.

Klein stukje verder in dezelfde straat zien we de Russchische ambassade met de protestborden aan het hek in verband met de oorlog in Oekraïne. om het hoekje zien we de kerk van de Heilige Geest opdoemen.

We lopen verder richting de stadsmuur waar alles er nog uitziet als in de Middeleeuwen. Hier bevindt zich de Dominicaanse Sint-Katelijneklooster (in ieder geval de resten ervan). In het straatje Katariina käik bevinden zich nog enkele ambachtswinkels. Iets verderop zit het Meestersplein met allemaal kleine ambachtswinkels die aparte spullen hebben.

Daarna lopen we langs de Hellemann-toren, maar deze is ondertussen al gesloten. Via de naastgelegen Viru-poort lopen we de stad in principe uit. Hiermee hebben we de stadswandeling gedaan en de meeste dingen gezien. We zijn niet bij alles binnen of langs geweest, maar hebben een leuke indruk van de stad. Ondanks dat de rondwandeling zo’n 4,7 km is hebben we er toch zeven uur over gedaan. De zon schijnt al de hele middag dus we zoeken nog een terrasje op om een drankje te doen.

Rond 19:00 uur gaan we richting hotel, want een hele dag rondwandelen in de stad is ook vermoeiend. Ik ga bij aankomst bij het hotel de auto opladen bij een snellader in de buurt. En Silvia gaat even tassen ompakken en wat spullen wassen.

Morgen gaan we weer terug naar de stad en hopelijk is het dan net zo lekker weer als vandaag. We eten lekker in het hotel en bespreken ondertussen de planning voor volgende week. De komende week staat op zich in het teken van de huisreis, maar wel op een leuke manier.