Dag 3 - stadswandeling Vilnius en de stad ontdekken

20 augustus 2023 - Vilnius, Litouwen

Vanmorgen een beetje uitgeslapen en daarna ontbeten in de stad. Na het ontbijt gaan we een stadswandeling doen die ook in ons boekje staat.

De wandeling begint bij de Poort van Dageraad en gaat dwars door de oude stad naar de kathedraal van Vilnius. Hier aangekomen pakken we een stepje en rijden we een rondje door de stad. Er is een wielrenachtige wedstrijd door het centrum aan de gang. Hier fietsen zowel professionals als normale mensen en ook kinderen mee (niet tegelijkertijd natuurlijk).  Met de steppen gaan we buiten het parcours om grotendeels, maar op een gegeven moment ontkomt je er niet aan om het parcours een keer te kruizen.

Bij aankomst bij de Kathedraal staat de hop-on hop-off bus er en we nemen die om een rondje te rijden door het oude centrum heen. We zien nog wat dingen die we met de stadswandeling niet hebben gezien.

Na het rondje met de bus lopen we via het park naar de wijk Uzupio. Dit is een zelfstandig verklaarde kunstenaarswijk die op 1 april van ieder jaar (jaja om de reden die je denk inderdaad) de onafhankelijkheid vieren. We lopen een rondje door de wijk en we zien onder andere de grondwet van deze republiek. In de grondwet staan hele grappige dingen (check de foto).

vanaf deze wijk lopen we langs de Sint-Anna kerk en via het park richting het hotel. Hier doen we nog een drankje en gaan ons klaar maken voor de avond. Na ons opgefrist te hebben gaan we weer richting de stad.

We hadden een Lithouws restaurant op het oog, maar daar was het nogal druk. Maar een paar restaurantjes terug was er nog wel plek, ook bij een Lithouws restaurant. Hier hebben we heerlijk gegeten van de gerechten uit de Lithouwse keuken. Silvia had gebakken vis met aardappelkroketjes en ik kippendijen met champignons en aardappels. Kenmerk van de Baltische keuken is dat het vooral maaltijden zijn met vaak aardappels en basis ingrediënten. Dus puur eten zonder allerlei opsmuk.

Na het eten lopen we nog een rondje, pakken een drankje op het terras en gaan daarna naar het hotel. Morgen weer een dag in en rond Vilnius. Na morgen gaat de reis verder en gaan we via een omweg naar Kaunas.