Dag 4 - in en rondom Vilnius

21 augustus 2023 - Vilnius, Litouwen

De dag begint weer met een ontbijt, want zonder ontbijt doe je niet veel op vakantie. We ontbijt in het hotel want we gaan een aantal plekken in de buurt bekijken. Gisteren zaten we op het terras te ontbijten toen er toevallig een Nederlander, die al 3 jaar in Lithouwen woont, ook zat. Hij gaf ons als tip om naar het uitzichtpunt Pückoriy te gaan. Hier kijk je over de bomen uit op de vallei waar ook de Vilnija stroomt, de rivier waarnaar Vilnius is vernoemt. Na een korte boswandeling rijden we verder richting Belmontas.

Belmontas is een resortachtige locatie waar ook de Vilnija langs gaat. Hier hebben ze een waterrad gemaakt om een deel van het water langs te laten lopen. Die daarna in enkele watervalletjes weer uitmondt in de Vilnija.

Na dit bezoek besluiten we om vandaag verder te gaan naar Trakai. Hier staat een eilandkasteel. Het waakt over het meer en de andere eilandjes en lijkt wel uit een sprookje geplukt. Vroeger woonden de Litouwse hertogen hier. Het kasteel dateert uit de 14e eeuw, maar kreeg later een nieuw 15e- eeuwse jasje aangemeten. Best interessant om te zien hoe zo’n kasteel gesloopt en dan weer herbouwd wordt en dat tot twee keer toe. We lopen de ronde door het hele kasteel. Na het bezoek gaan we even wat drinken met een klein snackje eten (Kybyn, dit is een traditionele snack van de Karaïm uit Litouwen. Het is een met ei bestreken halvemaanvormig deeggerecht, gevuld met groente en/of vlees. Het wordt gebakken in een oven).

Hierna rijden we binnendoor terug naar Vilnius. De zon is einde van de ochtend hier verdwenen en daarmee is het zo’n 21 graden geworden en dat is dan toch weer een stuk fijner om dingen te doen.

Bij aankomst in het hotel de auto aan de oplader, zodat ie voor morgen vol staat. Daarna lopen we naar de kasteeltoren van Gedimidas welke op de Gedimidasheuvel staat. Naar boven nemen we de kabeltrein en naar beneden lopen we via de trappen. Bovenop de heuvel kan je zowel over de oude als de nieuwe stad uitkijken. De oude stad is waar we gisteren ook zijn geweest en de stadswandeling hebben gemaakt en veel is nog in de stijl van 200 jaar geleden. De nieuwe stad is zoals de meeste het wel kennen van Rotterdam met moderne gebouwen en hoge torens.

We lopen richting de stad en nemen een vegan kebab en een falafel rol. Aansluitend met een step een stukje langs de rivier gereden. We eindigen bij het hotel waar we even rusten en gaan opfrissen. Want het avondeten staat weer voor de deur. We weten nog niet wat en waar, maar we gaan op ons gemak naar de stad.

We kiezen er uiteindelijk voor om te gaan eten waar we gisteren wilde eten, maar toen was er geen plek. Nu waren we precies op tijd voor een plekje buiten. Vlak na ons stonden er weer een hoop mensen in de rij voor een tafeltje. Ook nu klassieke gerechten gegeten met geen opsmuk. Beide een champignons soep uit een broodkom vooraf, Silvia had zalm op steen gebakken en ik een varkensdeel die langzaam gegaard was.

Daarna weer naar het hotel omdat we morgen op tijd willen vertrekken. We gaan naar het Grūtas park en naar Kaunas. Maar daarover morgen meer.

1. Aria vd Stelt:
    22 augustus 2023
    Ziet er mooi uit,geniet ervan.
  2. Marinka:
    23 augustus 2023